IMG 20190727 112020

Ett annorlunda verksamhetsår

Det började som vanligt i juli 2019. Två av våra medlemmar deltog på det internationella konventet i Milano, där bland annat en ny internationell president väljs fram osv.

Hemma i Uddevalla medverkade vi på Uddevallakalaset, den 24 juli, med fokus på barndiabetes, men också för att synas. Vi uppdaterade vår hemsida och kunde via sociala medier följa våra lionsvänner på Bahamas kämpa mot orkanen Dorian.

Den 8 oktober firade vi Lionsdagen med att bjuda våra lokala Lionsvänner till vårt medlemsmöte och på vårt novembermöte utbildades våra medlemmar i Hjärt- och lungräddning.

Under hösten planerade vi våra klassiska aktiviteter, Julkärveförsäljning, Gåvogran och Trettondagskonsert. Trots en stad i chock efter det tragiska mordet på Wilma visade sig Uddevallaborna på sin bästa sida till dem som behöver det mest.

• 340 sålda julkärvar
  • Gåvogranen gav 96 julklappar och mat till fyra familjer
  • Trettondags konsert gav 70 000kr till Lions Cancerfond Väst

Vi uppmärksammade också Världsdiabetesdagen den 14 november, stöttade Sveriges Lions med katastroftält till Albanien, mer hjälp till De glömda barnen i Turkiet som flytt Syrien och de övriga rekommenderade insamlingar Lions har nationellt inklusive Lions Club International Foundation (LCIF) kampanj 100.

På Nordens Ark finns det Bohus/dals svarthöna som vi stöttat i många år, så även detta år. På Mega-Loppis i Gallionen den 29 februari, stod vi utanför och visade köpglada Uddevallabor att vi finns och vad vi gör.

Innan Covid-19 kom och satte stopp för mycket av vår verksamhet hann vi leverera och inviga en hjärtstartare till Budoalliansen. Men sedan fick både Riksmöte, distriktsmöte och styrelsemöte hållas på distans. Via webb och telefonmöte har vi hållit verksamheten igång, om än på sparlåga. Innan sommaren levererade vi 96 Mjukislejon till Avd 14 (palliativa vården) på Uddevalla sjukhus.

Nu hoppas vi att sommaren får bero och att vi i september kan ta nya tag och fortsätta tjäna vårt samhälle. We Serve!

För Lions Club Uddevalla den 1 juli 2020

Per Blomstrand
President 2019-2020

Medlemsinloggning

Kom med i rörelsen

Vill du som vi att världen skall bli en bättre plats för de som har det sämre än oss?

Vi är religiöst och politiskt obundna och välkomnar alla människor oavsett kön, bakgrund eller ekonomisk ställning.

Vill du veta mer? Kontakta oss, så kan du besöka ett av våra möten, så berättar vi mer.

Läs mer om Lions och vad vi gör här»